BÆREDYGTIGHED som et markedsføringsværktøj

Multi-site firma fra Norditalien, der er involveret i flere år inden for regenerering, bortskaffelse og salg af plastemballage.

Vi er begyndt at samarbejde, som ofte sker, ankommer lige til det rigtige tidspunkt: kunden har nogle specifikke evalueringer udløbet, og vores tilbud var mere end konkurrencedygtigt.

Sådan begyndte et samarbejdsforhold, som nu er konsolideret. Dataindsamlingsfasen og målinger, der er nødvendige for de første aktiviteter, gjorde det muligt for os at blive fortrolige med deres produktionscyklus og deres kald: at regenerere. En væsentlig del af deres aktivitet består faktisk i regenerering af plastemballage. Under et besøg besøgte vi ejerne, og ved at tale med dem kunne vi forstå, hvor vigtigt bæredygtigheden var og hvor meget de var følsomme over for marketing- og kommunikationsprocesser. "Hvilke instrumenter kan du tilbyde os at klart og effektivt overføre bæredygtigheden af ​​vores regenererede produkter?" var en kundeforespørgsel.

Miljø- og energireferencefolkene sammen med salgschefen satte sig ved samme bord for at imødegå denne nye udfordring. Vores betydelige erfaring med bæredygtighed, der er modnet gennem årene, har givet os mulighed for hurtigt at identificere den bedste løsning: Produktet Carbon Footprint (målt i forhold til CO2eq). Regenereringsaktiviteten til plastemballage, som med mange andre regenereringsaktiviteter, er kendetegnet ved den drastiske CO2-reduktion af det regenererede produkt sammenlignet med det nye. For at beregne carbon footprint af et regenereret produkt må man ikke overveje råmaterialeproduktion, men udelukkende den effekt, der er bundet til regenereringsprocessen. Vi kan derfor foreslå virksomheden et instrument, der svarer til udtrykte krav: Beregning af carbon footprint og certificering af det regenererede emballagemateriale. Kunden kendte som oftest ikke dette instrument, og det var vores ansvar at overbevise kunden om de mange fordele, den har, konfigurere den som en miljøindikator for syntese, enkelhed, klarhed og incisiveness.

På et markedsniveau gør Carbon Footprint det muligt at måle og overvåge produktets miljømæssige ydeevne og understøtte styrkelsen af ​​virksomhedens image ved at demonstrere engagementet om at reducere miljøpåvirkningen, hvilket giver produktet et grønt billede (et aspekt af interessenterne er meget følsomme over for i dag), benchmarking med konkurrenter og endelig gør produktions- og organisationsprocesser mere effektive (indkøb, produktion, logistik osv.) og øger dens konkurrenceevne.

Kunden var begejstret og bad om et estimat af carbon footprint værdier for det regenererede produkt i forhold til den nye. Forskellen er betydelig, og kunden besluttede at fortsætte. Dette starter vores dataindsamling og beregningsaktiviteter. Ikke alle data er nemme at få, og det er nødvendigt at hjælpe kunden med hurtig og målrettet træning for at kunne udtrække væsentlig information med hensyn til kulstofmåling.

Resultatet er godt, certificeringsenheden certificerer det, og den tilfredse kunde kan endelig begynde at udnytte dette kommunikations- og marketingværktøj.

Produktet Carbon Footprint (beregnet i overensstemmelse med tekniske specifikationer ISO TS 14067) udover at returnere syntetisk tal udtrykt i CO2eq, har også en meget interessant merværdi: det kvantificerer miljøbelastningen i forbindelse med de enkelte faser af produktets livscyklus. Vores analyse har derfor gjort det muligt at fremhæve, hvilke faser i produktionscyklussen der har større indflydelse på CO2 og hvor det var nødvendigt at gribe ind takket være en tilpasset forbedringsplan, der vil holde firmaet beskæftiget de næste tre år.

Undersøgelsen har også vist, hvordan en reduktion af CO2-fodaftryk direkte oversættes til en rationalisering af produktionscyklussen og resulterer i en begrænsning af virksomhedens omkostninger

Kulstofaftryksberegningen repræsenterede derfor starten på en bæredygtighedsproces, der vil have flere positive virkninger for vores kunde, hvilket fremgår både hvad angår ledelsesoptimering og forbedring af miljøpræstationen, og returnerer et certificeret grønt billede, som kan overføres til markedet.